BEOGRAD je bio ispred RIMA I VAŠINGTONA zbog ove atrakcije
Krajem 19. veka, kada je Beograd više ličio na tursku kasabu nego na evropsku metropolu, konjska zaprega je na trasi od Kalemegdana do Slavije povukla prvi prestonički tramvaj. Bilo je to 14. oktobra 1892. godine, a od tog dana prošlo je tačno 123 godina.
Novoustanovljena linija je bila broj 1.
Beogradskim ulicama više od jednog veka kloparaju i vuku se tramvaji svakodnevno prevozeći hiljade prestoničana na ovu i onu stranu. Ipak, čak i oni koji redovno koriste neku od 11 tramvajskih linija koliko ih trenutno ima u srpskoj prestonici, uglavnom ne znaju da je prvi tramvaj saobraćao između Kalemegdana i Slavije, putem na kome danas uopšte ne postoje šine!
Prva trasa je bila dugačka 2.300 metara, a konji su "beogradsku varošku železnicu“ vukli od Kalemegdana, preko Ulice Vase Čarapića, do Pozorišnog trga (današnjeg Trga republike), zatim kroz Knez Mihailovu, i preko Terazija ka Slaviji.
Radilo je osam tramvaja koji su saobraćali na svakih desetak minuta, a Beograđani, iako u prvo vreme nepoverljivi, brzo su se navikli na ovu "novotariju" i rado koristili pogodnosti novog prevoznog sredstva.
Mreža tranvajskih linija iz 1908 |
Napredak se brzo nastavio - električni tramvaj zamenio je konje na beogradskim ulicama već 1894. godine, a prva linija električnog tramvaja vozila je za Topčider. I opet, Beograd je išao ispred sveta - srpska prestonica je navodno bila treći grad u Evropi koji je uveo električni tramvaj, posle Frankfurta i Ciriha, a pre Berlina, Londona i Pariza.
CONVERSATION